adderalllevitraviagracialistramadol

Chirunning

Posted by Torr | | Monday 11 December 2006 10:17

Af Dr. Tor Rønnow

Tænker du pÃ¥, hvordan du løber? AltsÃ¥ pÃ¥, hvordan du biomekanisk frembringer dit løb, dvs. hvordan du bevæger fødder, ben, hofte, mavemuskler, arme, skuldre og hoved? Er der nogle facetter i din løbestil, der trænger til en justering, der kunne gøre dit løb mere effektivt, eller mÃ¥ske nedsætte risici for skader? Der kan jo være mange grunde til at dvæle lidt ved spørgsmÃ¥let….og et muligt svar kunne efterfølgende være: Prøv den nye løbestil kaldet Chirunning. 

Enhver der har fuldt debatten pÃ¥ www.dourun.dk hen over forÃ¥ret 2006 vil vide, at Chirunning er den seneste trend indenfor løbeverdenen, og at der pt. skrives artikler i diverse danske løbemagasiner mv. om emnet…ja, og om begrebet løbestil generelt. Jeg vil i denne artikkel give en kort introduktion til Chirunning, som jeg selv praktiserer med stor fornøjelse, og som har gjort det muligt for mig helt uden gener at løbe adskillige marathonløb indenfor meget kort tid. Chirunning er opfundet af den amerikanske ultraløber Danny Dreyer, som har over 30 Ã¥rs erfaring med langdistanceløb og træning af andre. Hans motivation for at udvikle Chirunning var simpel: at løbe sÃ¥ effektivt og ubesværet som muligt, og uden at blive skadet! En af de grundlæggende pointer er følgende: se pÃ¥, hvordan børn løber! Studér deres løbestil. Børn løber jo nemlig utroligt ubesværet og frit, og faktisk relativt hurtigt i forhold til deres størrelse. Dreyer har selvfølgeligt studeret en række andre ting ogsÃ¥, som alle er blevet inkorporeret i løbestilen, herunder det kinesiske energi-begreb Chi, som kendere af Tai Chi, Qi Gong, Reiki o lign. vil pÃ¥skønne fra de sammenhænge, og som altsÃ¥ har givet løbestilen sit navn, og Chi-begrebet er centralt i forklaringen pÃ¥ løbestilens effektivitet og ’naturlighed’. Denne del kan man imidlertid vælge at se stort pÃ¥, og koncentrere sig om selve det biomekaniske bevægelsesmønster, som karakteriserer løbestilen, og som kan opsummeres i følgende punkter:   

  • hold følgende fire punkter i kroppen pÃ¥ linie: ankler, hofte, punkt mellem skulderblade, hoved (samlet kaldet POSTURE). Man mÃ¥ ikke ’knække’ pÃ¥ midten
     
  • hold bækkenet i lige vinkel pÃ¥ kroppen vha. mavemusklerne (det tilrÃ¥des iøvrigt at træne sit bækken med Pilates eller lignende)
     
  • vær sÃ¥ afslappet som muligt i ankler, ben og knæ. Træk vejret fra maven
     
  • hold ’knæene nede og hælene oppe’ under løbet (’pick up the feet’) 
     
  • land midt pÃ¥ foden, lad være med at sætte af med tæerne. Fødderne skal pege lige frem, og skal ramme jorden under eller lige bagved kroppens tyngdepunkt – ikke foran 
     
  • oprethold et hæld (LEAN) fremover, et hæld som stammer helt nede fra anklerne (lidt som de nordiske skihoppere). Jo større hæld, des hurtigere løb..og omvendt. Tyngdekræften synes at trække dig fremad – dette er en meget speciel følelse, nÃ¥r man fÃ¥r det til at virke!
     
  • hold armene i 90 graders vinkel, sving armene BAGUD, ikke ´pumpe´ med armene. Armbevægelsene mÃ¥ ikke krydse kroppens centerlinie 
     
  • der skal løbes med en kandence pÃ¥ (minimum) 85-90 slag pr. fod/minut, altid. Det er hældningen, som afgør, hvor hurtigt du løber. Tag forholdsvis korte skridt, dog længere skridt ved stor hastighed, skridtene afvikles bag kroppen (selve fodisættet er horisontalt lige foran kroppens massemidtpunkt). 
  •   Der kan læses mere om Chirunning pÃ¥ www.chirunning.com og pÃ¥ www.amazon.com, pÃ¥ sidstnævnte skal man lige søge pÃ¥ Chirunning-bogen..og man kan læse mange begejstrede indlæg fra løbere, der lovpriser løbestilens fortræffeligheder mv. Det rapporteres, at især gener med skinnebensbetændelse og knæskader skulle forsvinde ! Jeg kan kun anbefale, at man giver Chirunning lidt opmærksomhed…den kan komme velbetalt og godt tilbage. Om ikke andet kan man evt. blive inspireret til at gÃ¥ sin egen løbestil lidt efter i sømmene. Det kan yderligere anbefales at læse om løbestilen ´POSE´, der minder meget om Chirunning – og omvendt.  God fornøjelse med det, vi ses derude!

    No Comments

    No comments yet.

    RSS feed for comments on this post.

    Sorry, the comment form is closed at this time.